Alles wat fout kon gaan ging fout. En vandaag dag nummer 2 want we zijn er nog niet, vandaag gaan we Linn der spullen verhuizen. Ik ben, gisteren, mijn telefoon verloren, gewoon dat ding op de huurauto laten liggen en gaan rijden. Is niet de eerste x dat ik op zo’n manier een telefoon kwijt raak, over ezels gesproken. Maar gelukkig issie weer gevonden en krijg ik hem morgen weer terug! Ik had anders toch wel een groot probleem gehad. En ik hou niet van problemen.
Maar er ging veel meer fout, vooral door miscommunicatie van mijn kant, ik ben er niet helemaal bij, sorry. Het afscheid komt nu wel heel dichtbij. En al is het maar 1 seizoen, man, man wat zal ik haar gaan missen.
Er komt verder niet veel uit vandaag, ik zit in een dipje. Morgen weer misschien. Op naar 2 minuten stilte, voor God en Vaderland. Het wordt vast een gedenkwaardige dag.
Althans een deel van de spullen. Kheb een autooootje gehuurd en nu moet ik aan de bak. Toch wel lekker hoor verhuizen met een autooootje, dat gaat beter dan met trein of bus. Maar tis ook triest dat ik een autooootje nodig heb. In december kwamen we hier in Hengelo aan met de trein vanuit Zwitserland, in 5 maanden tijd hebben we alweer zoveel zooi verzameld dat ik nu een autooootje nodig heb om te verhuizen.
Ik ga vandaag naar Fryslan, de boot moet schoon zodat ik er weer in kan wonen, en dan morgen de spullen van Linn wegbrengen. We hebben hier een mooie tijd gehad! Ik heb een hoop geleerd van mijn baantje als cheffie bij de ontheemden en nu mag ik me junior ecoloog gaan noemen, persoonlijk vind ik peuter ecoloog beter klinken, junior voel ik me nog niet.
Ik ben erg benieuwd hoe Sam het gaat vinden om weer op de boot te zijn. Zou hij het herkennen? Blij zijn? Of denken, Nee hè, moet ik nou echt weer met jou op die schommelende badkuip wonen? Ik denk dattie het wel leuk vind. Sam houd van water en zwemmen. Daarnaast hij zal wel moeten…
Enerverende tijden komen er weer aan! Wat gaat de toekomst brengen? Volgens Mar Mari Emmanuel, de Bishop in Australië die een paar weken geleden werd neergestoken tijdens een dienst, life op youtube (maar, dus, gelukkig nog leeft), leven we in de eindtijd. Het ziet er ook niet best uit als je een beetje om je heen kijkt. Maar zoals ieder einde weer het begin is van een nieuw avontuur zal dat ook wel met de eindtijd zo zijn. Laten we het de begintijd noemen, en dan ga ik vast beginnen.
Opladen, daar was ik aan toe. Wandelen met Sam op m’n slippertjes is toch heel anders dan met snowboots aan. Ik ben er trouwens achter gekomen dat ik deze winter een paar kilo ben aangekomen. Linn zorgt te goed voor me, tis maar goed dat ze een paar maandjes naar Ibiza gaat. Kan ik op rantsoen, ff die kilooootjes eraf.
Gisteren moesten we op pad voor sexy strand kleding, want het strand wordt Linn’s werkterrein. Gelukkig mocht ik met Sam buiten blijven zitten en wat doe je dan? Dan ga je een lekkere Johnny Cake halen op de markt bij 2 Antilliaanse dames. Geweldige vrouwen btw, staan daar met z’n tweeën in zo’n klein foodtruckje dik en chagrijnig te wezen. Voordat je je Johnny Cake met stoof in je hand hebt ben je een kwartiertje verder en ondertussen sta je daar voor dat foodtruckje en kijken die dames je donker aan en praten in een onverstaanbare taal tegen elkaar. Tis net een toneelstuk, maar wat een lekker broodje!
Daar komen die kilooootjes vandaan, en daar heb ik op de Mithrandir geen last van. Op het water staan geen foodtruckjes met Johnny Cake’s. Hmm dit weer doet mij verlangen naar het water, maar het zal weer wennen zijn om alleen te zijn. Zonder Linn, ik ga haar missen. Maar gelukkig heb ik Sam! Die wijkt niet van mijn zijde, we gaan er een mooie zomer van maken.
Waar ga ik het over hebben? Ga ik aandacht besteden aan het negatieve of knal ik er een positief stukkie in? Ga ik het hebben over ” de avonturen van pinokkio in Istanbul” of over mijn dag gisteren? Nee, sorry, ik kan het pinokkio verhaal niet zomaar wegjorissen. joris is tenslotte de hoofdrolspeler, al sinds 1996. Het moet eruit.
In ’96 was recep e nog burgemeester van Istanbul, en al sinds die tijd kennen pinokkio en recep elkaar. Als beste vriendje van joris (wat klinkt dat smerig in dit verband) was pinokkio zeer begaan met zijn lot nadat joris, in een hotel in Istanbul, was opgepakt met 2 minderjarige jongetjes die hij van achteren probeerde te nemen. Dat mag niet. Niet in Nederland, en niet in Turkije. Voor dit feit was joris, de hoogste baas, de directeur generaal van het ministerie van justitie van ons landje, opgepakt en recep e was in die tijd burgervader, de hoogste baas van de politie in Istanbul. Het is pinokkio en zijn trawanten gelukt om joris weer naar Nederland te krijgen op voorwaarde dat hij hier berecht zou worden. Das niet gebeurd, joris is vrijgesproken, hij loopt nog altijd vrij rond.
Hoessein Baybasin, een Turkse Koerd zit wel vast, in Nederland, al sinds ”97. Niet voor het misbruiken van Nederlandse jongetjes maar omdat hij een drugssmokkelaar zou zijn. 27 jaar zit de man al in de gevangenis, voor drugssmokkel, in Nederland, ongelooflijk. Hoessein is vast geen heilige, heeft gewerkt voor de Turkse overheid voordat hij een Koerdisch verzetsstrijder werd. Dat is de reden dat Hoessein veel weet over de arrestatie van joris.
Een Nederlandse erkende klokkenluider, Huig Plug genaamd, geloofd in zijn onschuld en heeft daarvoor al meerdere malen in de gevangenis gezeten omdat pinokkio en zijn trawanten aangifte van bedreiging en stalking tegen Huig hebben gedaan. Nu is Huig vast een irritant mannetje maar ik volg hem al jaren, de man is geen bedreiger, de man is volstrekt geweldloos hij weet alleen zoveel over alle corrupte en duistere zaken in de Nederlandse politiek, en publiceert daar zo openlijk over op social media dat pinokkio en zijn vrienden er gek van worden en dan laten ze Huig maar oppakken. Zo werkt dat in Nederland.
En nu mag pinokkio van recep e baasje navo worden. Ik kwam het onderstaande filmpje tegen.
Ik word zo triest van dit soort filmpjes. Deze mannen heersen over de wereld, maar ze kunnen elkaar niet eens normaal begroeten. Alles is een spel, we zijn de kleuterschool niet ontgroeid. Alleen zijn kleuters ontwapenend en zijn deze mannen tot de tanden toe bewapend, al moet pinokkio zijn arsenaal wat aan gaan vullen. recep en pinokkio, xi, biden, tRump, de poetin en heksje ursula, we gaan nog een hoop lol aan ze beleven!
Heb net mijn laatste praktijkles gevolgd. We hebben zwermende vleermuizen gezien, invliegers gespot en sociale vleermuispraatjes opgenomen. Het was een productieve ochtend ondanks het mottende weer. Ik zou nu klaar moeten zijn om alleen op pad te gaan, nou zo voelt het nog niet helemaal.
Niet dat ik er geen vertrouwen in heb, verre van dat, het gaat vast goedkomen maar nog een beetje oefenen kan geen kwaad. Professioneel vleermuisspotter kan ik bijna op mijn CV zetten, wie had dat gedacht…
Of ik dit baantje lang kan uitoefenen is nog maar de vraag. Gisterenavond vond ik een lang artikel in het ad over een nieuwe manier om huizen te controleren op vleermuizen. Want laten we eerlijk zijn, tis natuurlijk een ramp als je wilt verbouwen en het vermoeden is er dat er vleermuizen zijn. Dan moet je mij, en mijn collega’s, een paar maanden inhuren om dat te controleren, en dat kost bakken vol met geld, daar zit je niet op te wachten als je aan het verbouwen bent. Dus zijn intelligente mensen al een tijdje bezig om slimmere manieren te vinden om te controleren of er vleermuizen in een huis zitten, en die hebben ze waarschijnlijk gevonden. Nou gaat het nog wel een tijdje duren voordat die nieuwe methode helemaal is goedgekeurd en geaccepteerd is door de ‘bescherm de vleermuis’ verenigingen maar dat er gewerkt wordt aan een handigere methode om die beestjes te determineren dat is duidelijk en begrijpelijk!
Nu weer terug naar Hengelo, laatste dagen samen met Linn in ons chaletje. Dat gaat wennen worden als Linn weg is, man, wat zal ik haar gaan missen. Maar wat een geweldige tijd hebben we gehad! Wat een avonturen en belevenissen. Ik heb weer iets om met veel plezier op terug te kijken, ik ben een gezegend mens. Dank U Heer.
Nee, aan geld geen gebrek. Maar zoals ik afgelopen zomer al schreef is geld niet het probleem. Dollars en eurooootjes kan je onbeperkt blijven printen, miljarden, wat zeg ik triljarden als het moet. Nee, de uitdaging is manschappen, das een dingetje. Ik weet dat elensky number 5 zegt dat er nog geen 50.000 doden zijn maar die sprookjes zijn niet vol te houden. Nu er zo’n 600.000 Oekraïense mannen dood zijn begint het, echt, te schuren. Soldaten zijn er nodig om de Russische gehaktmolens te vullen, en een beetje rap.
Iedere dag sterven er honderden jonge mannen in de Donbass en Donetsk, ik volg dat een beetje via Telegram kanalen. Zowel aan Russische als Oekraïense kant offeren mannen zich op. Zonen, neven, vaders, ooms en af en toe een zus of nichtje. De Russen hebben er nog genoeg maar bij elensky is de koek op. Meerdere generaties mannen zijn afgeslacht omdat het westen de poetin wel even zou verslaan. Want dat was het plan, de poetin van de troon stoten, er een westerse marionet neerzetten en dan de oneindige hoeveelheid grondstoffen die Rusland bezit beheren. Daar had Oekraïne zich sinds 2014 op voorbereid, daarom bezat Oekraïne een gigantisch geavanceerd en goed getraind leger. 1 van de best getrainde en modern uitgeruste legers ter wereld. Het westen had zich voorbereid op Regime Change in Rusland. Als een leider van een land ons niet aanstaat dan verwijderen we hem. Maar het gaat niet helemaal zoals gehoopt, of gaat het precies volgens plan?
Tsja, je weet het niet. Wat je wel weet is dat Oekraïense mannen, die naar het westen zijn gevlucht, nu naar Oekraïne moeten om officiële documenten te halen. Dat gaat niet meer via het consulaat in Polen, Duitsland of Nederland. Ik zag een opgewekt verhaal in het ad over Oekraïense mannen die nu vrijwillig naar hun thuisland gaan, vanuit de landen waar ze heen waren gevlucht, omdat ze dan betere kansen hebben in het leger. Omdat ze dan betere kansen hebben de oorlog te overleven, wat een triestheid.
En dit alles gefund met onze belastingcenten, en die van mijn kleinkinderen, die ik nog niet heb. Zeshonderdduizend, 600.000, wat een boel is dat! En we zijn er nog niet, meer oorlogen liggen in het verschiet! Want War is Peace volgens het biden en heksje ursula devies. Amerikaanse soldaten zijn gesignaleerd op eilanden op nog geen 5 km van de kust van China. TikTok gaat verbannen worden in Amerika, meer sancties gaan volgen. We gaan strijden tegen ‘The Axis of Evil’. Gog en Magog, het staat geschreven, en wij trappen erin.
Wat een zooi wordt er verkocht! Het kan aan mij liggen maar je kwam vooral heel veel van hetzelfde tegen. Heul veul spelletjes, het leek hier in Hengelo wel of iedereen van zijn of haar bordspellen af wilde. En kinderkleding, het barste ervan.
Nu had ik niets nodig dus dat kwam goed uit. Na een kort rondje was ik er wel weer klaar mee en toen werd ik aangesproken door Jamie en zijn maat. Of ik Jezus kende? Ja, zei ik, halleluja, prijs de Heer, zeiden Jamie en zijn vriend.
Twee jonge mannen, ergens midden 20, die op koningsdag besluiten om de straat op te gaan om het evangelie te verkondigen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik op die leeftijd wel wat anders te doen had. Ik kan me, sowieso, niet herinneren dat ik, begin jaren ’90, evangelisten tegen kwam van mijn eigen leeftijd, terwijl ik in die tijd veel op straat bivakkeerde als mimespeler. Er is wat dat betreft iets fundamenteels veranderd, Jezus is duidelijk met een revival bezig en heel veel mensen voelen zich geroepen Zijn woord te verkondigen. Zo ook Jamie en zijn maat, van wie ik helaas de naam vergeten ben.
Zelf ben ik er nog niet uit. Ik voer lange gesprekken met mezelf en de mensen om mij heen over het geloof en de betekenis van de profetieën in de bijbel. Het is niet dat ik, op wat voor manier dan ook, twijfel aan het bestaan van God en Jezus, het is de verkondigde waarheid waar ik het moeilijk mee heb. Er zijn, voor de mens, zoveel verschillende waarheden uit de bijbel te destilleren dat we er dronken van zijn geworden en dat leid tot onenigheid, al eeuwenlang, al duizenden jaren.
Er gaat van alles door mijn hoofd, sorry stukkie, ik krijg het er nog niet uit. Wat ik bv fascinerend vind is dat Jezus eigenlijk altijd tot de mensen sprak in vergelijkingen. Jezus zei niet zo moet je het doen of zo en dan ben je een goed Christen maar liet je nadenken. En daar ben ik nog steeds mee bezig, veel lezen, praten, nadenken en heel veel luisteren. Dat ga ik nu weer doen! Op naar de kerk. Ik weet nog niet welke, we gaan het beleven! Tis mooi weer, lekker…
Zeker niet. Een goede zoon? Breek me de bek niet open. Een goede leerling was ik niet en als werknemer schoot ik meestal tekort. Een goede man? Nope, Daar kan mijn ex een boek over schrijven. Ben ik een goede gelovige? Nee, ook daar schiet ik tekort, ik ben bang dat ik nergens goed in ben.
Er zijn nou eenmaal regels waar je je aan moet houden om een ‘goede’ te zijn en daar voldoe ik niet aan. Tis hard maar ik moet me er bij neerleggen, ik faal in alles, tis niet anders.
Ik heb er ook nooit naar gestreefd om een ‘goede’ te zijn besef ik me. En als ik al een keer ergens goed in was dan verpeste ik het wel weer door iets doms te doen. Nee, op deze heugelijke dag waarop duizenden mensen gehuldigd worden voor hun goedheid moet ik mezelf diskwalificeren als een goede Koert, tis niet anders.
Bij deze wil ik me alvast verontschuldigen voor mijn falen om een goede oude man te zijn, een goede opa of gepensioneerde. Ik begrijp het woord gewoon niet, het resoneert niet, ik schiet door of kom schromelijk tekort. Zelfs als baasje van Sam voel ik dat het beter kan, dat ik een betere goede baas kan zijn maar het lukt me niet. Gelukkig vind Sam het wel best. Ik persoonlijk ook, ik vind het ook wel best, dan maar minder goed. We doen het er maar mee.
Kheb nu een mobiel met een accu die minimaal 5 dagen, continu bellend, meegaat. 22000mHa, wat dat ook mag betekenen. Maar als je weet dat de gemiddelde telefoon nog niet aan de 5000mHA komt dan klinkt 22000 als een stuk meer. Want na mijn Nokia, van 27 jaar geleden, is dat altijd mijn grootste ergenis geweest, een lege accu. En mijn nieuwe baan vereist een phone waarmee ik een hele nacht het veld in kan en vleermuizen kan spotten, dan heb je power nodig, nou die heb ik. 55 dagen standby, 2 dagen de lamp aan of iets van 40 uur achter elkaar naar films kijken, hoppa.
Naast de mega accu zitten er nog tig features op die ik hier niet allemaal ga opnoemen. Op een paar na dan, de night vision camera bijvoorbeeld, das lachen! Zelfs in het pikkedonker kan ik nu foto’s maken, geweldig. En dan zit er een camping light ingebouwd van 1000 lumen, erin kijken wordt niet aangeraden. Of dat je er mee onderwater kan en dan foto’s kan maken terwijl je die bouwlamp aan hebt staan, ongelooflijk dat dat kan. Hij is stofvrij, dat is ook handig in mijn geval en je kan hem laten vallen van bijna 2 meter hoogte. Daar zou ie tegen moeten kunnen maar dat ga ik niet uitproberen, dat gaat vast wel een x gebeuren, een kwestie van afwachten.
En dat koop je, nieuw, voor dezelfde prijs als een vierdehands iPhone. Okay, xi luistert persoonlijk mee, das een dingetje, maar xi of biden wat maakt het uit? Niets! Er zit, en dat vind ik leuk, ook een radio ingebouwd die het gewoon altijd doet. Daar hoef je niet voor online te zijn. Zo handig op de boot. Ik ben wel blij met mijn keuze, Tis voor het eerst, na mijn BlackBerry, dat ik geen iPhone heb. Als iemand zijn iPhone moet opladen kan je bij mij langskomen, mijn phone werkt als een powerbank, power to the phone…
Al is het voor europeanen een lastig onderwerp. Gelukkig werkt ons collectieve geheugen een beetje mee en zijn we er ondertussen van overtuigd dat bijna al onze overgrootouders in het verzet hebben gezeten, maar toch blijft het moeilijk. In Amerika hebben ze er veel minder problemen mee om een standpunt in te nemen aangaande de strijd in Israel. Op universiteiten in het hele land demonstreren welingelichte studenten voor vrede en veiligheid voor de Palestijnen, hierbij een voorbeeld:
De strijders komen uit alle lagen van de bevolking, tout Amerika doet mee. Hier nog een voorbeeld van een weldoordachte speech van een goed geinformeerde strijder voor een aandachtig publiek:
Het geeft vertrouwen te zien dat beschaafde mensen de straat op gaan om te strijden voor een betere wereld:
Nee, het is goed om te zien dat er strijders zijn die opkomen voor meer rechtvaardigheid in een onrechtvaardige wereld. Ik heb er alle vertrouwen in dat, dat wat zich president van dat land noemt, de juiste beslissingen gaat nemen om het tij te keren. De beste man weet zich gesteunt door een goed geinformeerd, deskundig en strijdbaar volk, bereid om alles te geven. Ik ben ervan overtuigd dat de ‘Axis of Evil’ zich wel twee x bedenken voor ze domme dingen gaan doen.
‘4 more years pause’, een pauze zou mooi zijn. Zeker voor Hersh Goldberg Polin. Al weer meer dan 200 dagen zit hij onvrijwillig ergens in Gaza verstopt. Afgelopen week ontving zijn familie een teken van leven van hem.