Zei ik. ‘Nederigheid ook, maar dankbaarheid zou al heel mooi zijn.’ Onze drang naar meer, omdat we het nou eenmaal verdienen, heeft ons volledig ingepakt. We denken echt dat we er recht op hebben, ongelooflijk.
In mijn, steeds slechter wordende, ogen ligt alles daaraan. Zou de wereld er meteen anders uitzien als we beseffen dat we ontzettend mazzel hebben gehad. Dat de leugen, dat we er hard voor gewerkt hebben en het daarom verdienen, nergens op slaat! Het zit me hoog, ik weet het, sorry.
Ik ben er ook in getrapt hoor! In de leugen dat, als ik hard werk en goed mijn best doe, ik het verdien. Maar hard werken heeft niets te maken met verdienen. Hoe leg je dat uit?
Het verhaal van Jozef geeft mij dan troost en steun. Kort maar krachtig verteld het waar het in het leven omgaat. Vandaag mag ik weer dienen, het wordt een mooie dag…








